۱۳۸۸ فروردین ۱۱, سه‌شنبه

مدت کوتاهی است که به مسیح ایمان آورده ام حالا چه باید بکنم؟

در مطلب قبلی گفته بودم که در مورد کتاب "راز داوینچی" مطلبی خواهم نوشت اما متاسفانه وقت پیدا نکردم امیدوارم این بد قولی من را ببخشید.
در این مطلب سعی میکنم در مورد این سوال متداول که (مدت کوتاهی است که به مسیح ایمان آورده ام حالا چه باید بکنم؟) جواب بدهم البته مطالب نوشته شخص من نیست و از طریق ایمیل برای من حدود 2 سال پیش ارسال شده است.

امیدوارم که نویسنده این مطلب بنده را ببخشند که نمیدانم چه کسی هستند و اسم ایشان را به عنوان منبع ذکر نکردم.


1. شما باید مطمئن باشید که معنی نجات را درک کرده اید.

اول یوحنا 13:5 میگوید، "این را نوشتم به شما که به اسم پسر خدا ایمان آورده اید تا بدانید که حیات جاودانی دارید، و تا به اسم پسر خدا ایمان بیاورید." خدا می خواهد که ما مفهوم دقیق نجات را درک کنیم. او میخواهد که ما خاطر جمع باشیم که نجات داریم. خوب است که به اختصار به چند نکته در بارۀ نجات اشاره کنیم:
الف) همۀ ما گناه کرده ایم. همۀ ما مرتکب اعمالی شده ایم که خدا از آنها خشنود نیست (رومیان 23:3).
ب) گناه در زندگی ما، ما را مُستحّق میکند تا، به وسیلۀ جدائی ابدی از خدا، مُجازات شویم (رومیان 23:6).
ج) عیسی مسیح بر روی صلیب مُرد تا مُجازاتی را که ما سزاوار آن بودیم بر خود بگیرد. قیام او از مردگان ثابت نمود که مرگ او برای پرداخت جریمۀ گناهان ما کافی و بَسَنده بود. (رومیان 8:5 ؛ دوم قرنتیان 21:5)
د) خدا آمرزش و نجات را به افرادی می بخشد که به مسیح ایمان آورند و مطمئن باشند که او با مرگ خویش جریمۀ گناهان آنان را پرداخت کرده است. (یوحنا 16:3 ؛ رومیان 1:5 ؛ رومیان 1:8)

این، در واقع، خلاصه ای از پیغام نجات میباشد! اگر ایمان خود را بر عیسی مسیح به عنوان نجات دهنده نهاده اید، شما نجات یافته اید! در اینصورت همۀ گناهان شما آمرزیده شده اند، و خدا قول میدهد که هرگز شما را تنها نخواهد گذاشت (رومیان 38:8-39 ؛ متی 20:28). بیاد داشته باشید که نجات شما در عیسی مسیح تضمین شده است. (یوحنا 28:10-29). اگر تنها به مسیح اعتماد کنید، شما میتوانید اطمینان داشته باشید که همۀ ابَدیّت را در آسمان نزد پسر خدا سپری خواهید کرد.

2. شما باید کلیسائی پیدا کنید که کتاب مقدس را بطور صحیح تعلیم می دهد.

شما نباید فکر کنید که کلیسا فقط یک ساختمان است. کلیسا یعنی مردم. این نکته بسیار مهم است که ایمانداران (در عیسی مسیح) با هم مشارکت داشته باشند. در واقع، این یکی از اهداف اولیۀ کلیسا می باشد. حال که شما به مسیح ایمان آورده اید، ما شما را قویاً تشویق میکنیم که کلیسائی را پیدا کنید که تعالیمش بر اساس کتاب مقدس است. با شبان آن کلیسا تماس بگیرید و او را از ایمان تازۀ خود در مسیح مطلع سازید.

دومین هدف کلیسا تعلیم کتاب مقدس می باشد. از طریق کتابمقدس میتوانید یاد بگیرید که چگونه قوانین خدا را در زندگی خود به کار گیرید. درک کردن کتابمقدس کلیدی است به سوی یک زندگی مسیحی موفق و قدرتمند. در دوم تیموتاؤس 16:3-17 می خوانیم، "تمامی کتب از الهام خداست و به جهت تعلیم و تنبیه و اصلاح و تربیت در عدالت مفید است؛ تا مرد خدا کامل و به جهت هر عمل نیکو آراسته شود."

سومین هدف کلیسا پرستش است. پرستش یعنی تشکر کردن از خدا برای هر آنچه برای ما انجام داده است. خـدا ما را نجات داده است. خـدا ما را دوست دارد. خـدا احتیاجات ما را رفع میکند. خـدا ما را هدایت و راهنمائی میکند. خـدا قدوس، عادل، با محبت، رحیم، و پر از فیض می باشد. چگونه می توانیم از او تشکر نکنیم؟ در مکاشفه 11:4 اینطور می خوانیم: "مُستحّقی که جلال و اکرام و قوت را بیابی زیرا که تو همۀ موجودات را آفریده و محض ارادۀ تو بودند و آفریده شدند."

3. شما باید هر روز وقت مشخصی را برای تفکر و تمرکز بر خدا اختصاص دهید.

این خیلی مهم است که در طول روز مدتی را در مشارکت با خدا سپری کنیم. بعضی از مردم این وقت را "رازگاهان" می نامند. دیگران آن را "وقف خداوند" می دانند چون در آن وقت ما خود را به خدا وقف میکنیم. برخی از مردم ترجیح می دهند صبح ها با خدا وقت بگذرانند، در حالی که دیگران دوست دارند شب ها به راز و نیاز او بپردازند. این مهم نیست که شما این وقت را چه می نامید و یا چه زمانی از روز را به آن اختصاص می دهید. آنچه مهم است این است که بطور مرتب، هر روز، با خدا وقت بگذرانید. ولی این وقت باید شامل چه بخش هائی باشد؟

الف) دعا. میتوان به سادگی گفت: "دعا یعنی گفتگو با خدا." این گفتگو در بارۀ مشکلات شما و همۀ آن چیزهائی است که برای شما مهم میباشند. از خدا بخواهید به شما حکمت بدهد و شما را هدایت کند. از او بطلبید تا برای احتیاجات شما تدارک ببیند. به او بگوئید که چقدر او را دوست دارید، و اینکه چقدر بابت آنچه برای شما کرده است و میکند متشکر هستید. دعا یعنی همین!

ب) قرائت کتاب مقدس. در کنار همۀ آنچه در کلیسا و سایر جلسات تعلیم کتابمقدس یاد میگیرید، احتیاج دارید کتاب مقدس را بطور شخصی مطالعه کنید. تمامی آنچه شما برای داشتن یک زندگی موفق مسیحی لازم دارید در کتاب مقدس یافت می شود. کتاب مقدس شما را هدایت میکند تا تصمیمات صحیح اتخاذ کنید، خواست خدا را تشخیص دهید، بفهمید چگونه دیگران را خدمت کنید، و چگونه از نظر روحانی رشد کنید. کتاب مقدس کلام خداست. اصولا، کتاب مقدس کتاب راهنمای ماست تا طوری زندگی کنیم که هم باعث خشنودی خدا گردیم و هم خود، شخصاً ارضاء شده باشیم.

4. شما باید با افرادی که بتوانند شما را در رشد روحانی کمک کنند رابطه برقرار کنید.

در اول قرنتیان 33:15 می خوانیم: "فریفته مشوید، معاشرت بد اخلاق حَسَنه را فاسد می سازد." کتاب مقدس حاوی اخطارهای زیادی در بارۀ اثراتی است که افراد بد میتوانند بر ما داشته باشند. گذراندن وقت با اشخاصی که درگیر فعالیتهای گناه آلود هستند، می تواند ما را وسوسه کند تا ما نیز شریک همان گناهان شویم. در واقع افرادی که در اطراف ما هستند بر شخصیت ما اثر مستقیمی بر جای می نهند. به همین دلیل خیلی مهم است که خود را با اشخاصی احاطه کنیم که خدا را دوست دارند و با سرسپردگی به او زندگی می کنند.

سعی کنید یک و یا دو نفر دوست پیدا کنید که میتوانند مُشوّق و کمک خوبی برای شما باشند. به احتمال قوی در مشارکتهای کلیسائی با چنین افرادی آشنا خواهید شد. (عبرانیان 13:3 ؛ عبرانیان 24:10) از دوستان خود بخواهید تا بطور مُرّتب و جدّی در مورد رازگاهان، فعالیتها، و گام برداشتن شما با خدا شما را ارزیابی کنند . بدین طریق شما خود را مسئول و جوابگو خواهید دید. شما نیز همین قدم را برای آنان بردارید. این بدان معنا نیست که با سایر دوستان خود که هنوز عیسی مسیح را به عنوان نجات دهنده نپذیرفته اند قطع رابطه نمائید. در عین حالی که رابطۀ دوستانه و محبت آمیز خود را با آنان حفظ میکنید، به آنها نشان دهید که مسیح زندگی شما را عوض کرده است و اینکه شما دیگر نمیتوانید همۀ آن چیزهائی را که در گذشته می کردید دوباره انجام دهید. از خدا بخواهید تا به شما فرصت هائی عطا کند تا بتوانید در بارۀ عیسی مسیح با دوستان خود صحبت کنید.

5. شما باید تعمید بگیرید.

آنچه اکثر مردم در مورد تعمید باور دارند چیزی نیست جُز عقایدی آغشته به سؤتفاهمات. کلمۀ "تعمید" به معنی "غوطه ور کردن در آب" می باشد. تعمید روشی کتاب مقدسی است برای اعلام کردن ایمان و سرسپردگی خود به عیسی مسیح. عمل فرو رفتن در آب به منزلۀ مدفون شدن با مسیح، و بیرون آمدن از آب تصویری از قیام اوست. در تعمید، شما با مسیح می میرید، با او مدفون می شوید، و با او از مردگان قیام می کنید (رومیان 3:6–4)

تعمید شما را نجات نمی دهد، و به هیچ وجه گناهان شما را پاک نمی کند. اهمیت تعمید در این است که شما خدا را اطاعت کرده اید و ایمان و سرسپردگی خود را به نجات دهندۀ خود اعلام کرده اید. اگر برای تعمید گرفتن آمادگی دارید، باید با شبان یک کلیسا صحبت کنید.

مسیح پدری مهربان است با پیروی از او به آرامش و صلح در قلب خود برسید.

بابک قائم پناه

۱۳۸۸ فروردین ۷, جمعه

دانلود کتاب مقدس به زبان فارسی

بنام خداوند بخشنده مهربان
در این مطلب برای شما دوست داران مسیح و آنهائی که میخواهند متن کتاب مقدس را به زبان فارسی مطالعه کنند لینک دانلود این کتاب
مقدس را در زیر قرار میدهم.

دانلود کتاب مقدس بخش "عهد قدیم "
دانلود کتاب مقدس بخش "عهد جدید"
دانلود کتاب مقدس بصورت کامل

توضیح 1: من کتاب را به دو قسمت عهد قدیم و عهد جدید تقسیم کردم در بالا 3 لینک دانلود قرار دارد که میتوانید بر اساس علاقه خود اقدام به دانلود آن نمائید .
توضیح 2 : اگر کسی از دوستان با دانلود این فایلها مشکل داشت لطفا به من ایمیل بزند تا بصورت خصوصی برای ایشان فایلها را ارسال کنم. امیدوارم که این کتاب را بعنوان هدیه سال نو از من قبول بفرمائید. در مطلب بعدی سعی میکنم نظر خود را در مورد داستان "راز داوینچی" که یکی از بحث برانگیز ترین کتب در دین مسیحیت است بنویسم امیدوارم که دوستانی که در این مورد نظر و یا اطلاعاتی دارند من را در ارائه این موضوع یاری کنند.


خداوند مهربانتر از مادر است او را دوست بداریم
بابک قائم پناه

عهد جدید (توضیحات تکمیلی)

در ابتدا خبری را خدمت شما خوانندگان محترم که از هلند این وبلاگ را مطالعه میکنید اعلام میکنم:
جشن مسیحیان ایرانی ساکن هلند
ایرانیان مسیحی ساکن در هلند در روز 5 آپریل 2009 ساعت 1:30 بعد از ظهر مراسم جشنی در کلیسایی در شهر هارلم هلند دور هم جمع میشوند تا به مناسبت نوروز با یکدیگر دیداری داشته باشند.
حضور برای تمامی دوستان رایگان است دوستانی که آدرس دقیق نیاز دارند لطفا در زیر همین پست در قسمت نظرات اعلام بفرمایند تا در اولین فرصت اطلاعات مورد نیاز برای آنها ارسال شود.
سعی میکنم از این جشن چند عکسی تهیه کنم و در همین وبلاگ برای شما دوستان به نمایش بگذارم.

درضمن دراخبار این هفته خبری پیرامون هوطنان مسیحی ساکن ایران بر روی سایتهای خبری ارسال شد که به شرح زیر میباشد :

تعطیلی "كلیسای شهرآرا" با صدور حكم دادگاه انقلاب اسلامی
كلیسای آشوریان شهرآرا بنا به حكم دادگاه انقلاب اسلامی و با اعلان از سوی نماینده آشوریهای ایران ظرف روزهای آینده تعطیل خواهد شد.
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان و بنا به گزارش دریافتی، در آخرین روزهای پایان سال ۱۳۸۷در روز پنجشنبه ۲۹ اسفند ماه ( ۱۹ مارچ ۲۰۰۹) كه در تقویم مسیحیان آشوری با عنوان روز " پدر" نامگذاری شده است، به همین منظور گردهمایی در انجمن آشوریان تهران برگزار گردید كه اقای "یوناتن بت كلیا " نماینده آشوریهای ایران در مجلس شورای اسلامی در سخنان خود اعلام كرد؛
"بزودی كلیسای شهرآرا بنا بر حكم صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تعطیل خواهد شد."
این گزارش حاكی است، از عمده ترین دلایل تعطیلی این كلیسا را می توان حضور نوكیشان مسیحی فارسی زبان در مشاركت و مراسم های عبادتی آن كلیسا دانست.
این در حالی است كه پیش از این نیز نماینده جمعیت ۳۵ هزار نفری آشوریان ایران در مجلس ، در برخی از مجالس آشوریها ضمن اعتراض به این موضوع به صراحت اشاره داشتند كه با توجه به نحوه فعالیت كشیش و مسئولان كلیسای شهرآرا مبنی بر اجازه ورود مسیحیان فارسی زبان و مشاركت در مراسم های كلیسایی ، مسائل و مشكلاتی برای ادامه فعالیت آن كلیسا ایجاد خواهد شد.!
در این زمینه در اولین یكشنبه مراسم عبادتی كلیسایی در سال نو ، "كشیش ویكتور" ، شبان كلیسای شهرآرا در واكنش به این سخنان نماینده مجلس ،درجمع حاضران گفت؛ "از این پس این كلیسا یا فقط برای آشوریها خواهد بود و یا اینكه تعطیل خواهد شد".
كمیته مسیحیان در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تصمیم دادگاه انقلاب اسلامی مبنی بر تعطیلی "كلیسای شهرارا" را در راستای سلسله اقدامات خود مبنی بر تداوم فشارها با هدف پاكسازی مسیحیت با هویت ایرانی دانسته، تا از این طریق بتوان مانع از رشد و اشاعه مسیحیت در بین هموطنان فارسی زبان گردد.
و این امر ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر مبنی بر حق مستلزم آزادی تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار دین ،در قالب آموزش دینی عبادت ها و اجرای مراسم دینی به صورت جمعی یا عمومی است.
پیش از این نیز در ماه گذشته جلسات عبادتی ویژه مسیحیان فارسی زبان علیرغم خواسته شبان و مسئولین كلیسای شهرارا بنا بدلایلی تعطیل اعلام شد كه شبان كلیسا از ذكر علت و دلایل آن خودداری كرد.
در همینجا ابراز تاسف خود را پیرامون این مسئله اعلام میکنم و امیدوارم که خداوند به ما کمک کند تا روزی هرگونه که مایل هستیم او را بپرستیم بدون توجه به نظارت دیگران و بدون ترس از تعطیلی و تخریب مکانهای مقدسمان. به شما دوستان عزیز مسیحی ساکن در ایران میگویم بدانید که شما را فراموش نمیکنیم و بدانید که تنها نیستید و خداوند با شما است و افرادی مانند من و امثال من نیز هستند تا برایتان دعا کنند . به امید روزی که همه در صلح و دوستی زندگی کنیم.
در پست قبلی قول داده بودم که توضیحات تکمیلی در مورد کتاب مقدس عهد جدید خدمت شما بیان کنم در زیر مطلب تکمیلی را میتوانید مطالعه کنید .
عهد جدید (توضیحات تکمیلی)
عهد جدید از 4 قسمت تشکیل شده است:

اناجیل چهار گانه
چهار انجیل در واقع چهار روایت از زندگی عیسی مسیح است. این چهار کتاب که توسط چهار تن از حواریون میسح نگاشته شده، دارای قسمت‌های مشترک بسیاری هستند اما تفاوتهایی نیز دارند. مسیحیان این چهار کتاب را «مانند چهار تصویر از مسیح ولی از زوایای مختلف» توصیف می‌کنند.
توضیح: واژه «انجیل» (که ترجمه لغتیست که از زبان «عبرانی-آرامی» به یونانی ترجمه شده و به معنای «مژده» می باشد)؛ هم بر کل کتاب «عهد جدید» و هم بر هر کدام از چهار بخش ابتدایی کتاب، اطلاق می شود.

کتاب اعمال رسولان
پس از قیام عیسی مسیح از مردگان(زنده شدن دوباره او) و سپس عروج او به آسمان، برای رسولان او(حواریون) و سپس شاگردان مسیح(که بعدها مسیحی نامیده شدند)، اتفاقات زیادی رخ داد. از آن جمله‌است:
پیوستن «متیاس» به جمع حواریون(که پس از خودکشی یهودای اسخریوطی یازده نفره شده بودند)
نازل شدن روح القدس در روز عید پنطیکاست(یکی از اعیاد یهودیان) بر دوازده نفر حواری عیسی مسیح
شهادت «استیفان» یکی از شاگردان وفادار مسیح(سنت استفان)
ماجرای ایماندار شدن پولس قدیس وآغاز مأموریت بشارتی او برای غیر یهودیان
و . . .
شرح این حوادث در کتاب اعمال رسولان وبه دست «لوقا»(یکی از حواریون مسیح و نویسنده یکی از اناجیل چهارگانه)نگاشته شده‌است.

رساله‌ها (نامه‌ها)ی حواریون مسیح
نوایمانان مسیحی و کلیساهای جدیدالتأسیس در ابتدای گسترش مسیحیت، به خاطر نبودن راهنمایی‌های ایمانی لازم و وجود مخالفین بسیار، دچار مشکلات عمده‌ای می‌شدند. از آن جمله‌است: مسائل مربوط به مراسم نیایش و چگونگی برگزاری آن، پیدا شدن پیشوایان دروغین، آزار و اذیت و شکنجه و تهدید و حتی قتل ایمانداران توسط متعصبین یهود و یا بت‌پرستان وسایر فرقه‌های مذهبی و گاهی مأمورین رومی و از این دست ... هدف از نگارش این نامه‌ها هدایت این نوایمانان، یادآوری و تبیین مفاهیم کتاب‌مقدس و مطلع شدن از رویدادهای مناطق مختلف بود.
این کتاب حاوی بخش‌های زیراست:
رساله‌های پولس به: رومیان، اول قرنتیان، دوم قرنتیان، غلاطیان، افسسیان و . . .
رسالۀ یعقوب
رساله‌های پطرس
رساله‌های یوحنا
رسالۀ یهودا

کتاب مکاشفه یوحنا
این کتاب شرح سفری است که یوحنای قدیس در رویا و به هدایت روح القدس در آن به عرش خداوند دارد و در آن به توصیف عرش خداوند و جایگاه مسیح و پیش بینی وقایع آخر الزمان می‌پردازد.

امیدوارم که این مطلب توانسته باشد کمی شما را با کتاب مقدس آشنا کرده باشد .
دوستی که خواننده این وبلاگ است لطف کرده و لینک وبلاگ من را در سایت دنباله قرار میدهد که باعث میشود تعداد دوستان بیشتری به وبلاگ من وارد شوند جای دارد از همینجا از ایشون تشکر کنم و برای ایشان از خداوند شادی فراوان آرزو کنم.
دوستانی نیز در سایت دنباله در مورد مطلبی مربوط به ختنه مردان نظراتی ارسال نموده اند که همینجا از شما دوستان عزیز میخواهم که در صورتی که هر گونه موضوعی برای بحث بوجود آمد لطفا به همین وبلاگ تشریف بیاورید و نظرتان را برای شخص من ارسال کنید تا اگر بدانم بیان کنم و اگر نه از دوستان دیگر بپرسم و خدمت شما بیان کنم.

مسیح پدری مهربان است به او اعتماد کنید

بابک قائم پناه

۱۳۸۸ فروردین ۵, چهارشنبه

کتاب مقدس

«کتاب مقدس» شامل «عهد عتیق» و «عهد جدید» است . (توضیح : عهد در اینجا به عنوان پیمان و قرار است)

عهد عتیق
نام این بخش از کتاب مقدس یعنی «عهد عتیق» بر خلاف معنایی که از کلمه «عهد» در زبان فارسی برداشت شده(یعنی عهد به مفهوم یک دوره زمانی) به معنای «دوره کهن» نیست. این عبارت به معنی دقیق به عهد و پیمانی اشاره می‌کند که خداوند با ابراهیم بست. مفهوم کلی این پیمان این بود که خداوند او را انتخاب نمود تا نخستین انسان پس از آدم باشد که با او ارتباط نزدیک برقرار می‌نماید و او نیز به خداوند ایمان آورد. خداوند همچنین وعده ازدیاد نسل را به وی داد که مدتی بعد توسط اسحاق (همان پسر که یهودیان و مسیحیان عقیده دارند ابراهیم او را برای قربانی کردن به کوه برد) عملی گردید. خداوند همچنین نشانه‌ای برای این عهد و پیمان مقرر نمود که آن بریدن قسمتی از پوست اضافی آلت تناسلی مردانه(ختنه) می‌باشد.این بخش از «کتاب مقدس» شامل: شرح چگونگی خلقت جهان و نوع بشر و سپس شرح زندگی و ارتباطات روحانی نخستین پیامبران از ابراهیم به بعد می‌باشد. این بخش با کتاب پیدایش شروع می‌گردد و پس از چند بخش که حاوی توضیحات کلی در مورد زندگی پیامبران پس از ابراهیم است، کتاب تورات وسپس کتب پیامبران پس از موسی را شامل می‌شود. دو بخش متفاوت نیز در کتاب عهد عتیق وجود دارد که به اشعار دو پیامبر یعنی داوود و سلیمان نبی می‌پردازد. این دو کتاب به ترتیب «مزامیر داوود» و «امثال سلیمان» نام دارند. بخش قابل توجهی از اشارات به آمدن مسیح در آینده،در کتاب «مزامیر داوود» - که حاوی گفتگوی داوود نبی با خداوند و نیز سخنانی که داوود به هدایت روح و وحی خداوند می‌گوید (در قالب بیش از ۵۰۰ قطعه شعری)- آمده‌است. عهد عتیق کلا شامل ۳۹ کتاب می‌باشد.

عهد جدید(انجیل)
نام این بخش(عهد جدید)نیز همانند توضیحی که درباره «عهد عتیق» داده شد به یک پیمان اشاره دارد که آغازگر دوره جدیدی از ارتباط خداوند و نوع بشر می‌باشد.مفهوم این پیمان برداشتن شریعتی که خداوند به وسیله موسی مقرر کرده بود از زندگی بشر و بخشش کلیه گناهان انسان به وسیله ایمان به خداوند بود. نشانه و در حقیقت اصل محوری این پیمان بخشش کلیه گناهان نوع بشر (از آغاز تا پایان جهان)به واسطه قربانی شدن عیسی مسیح(یعنی صورت بشری خداوند) می‌باشد.
این بخش شامل کتابهای زیر است(۲۷ کتاب):
- چهار انجیل که به‌وسیله چهار حواری(رسول) مسیح نگاشته شده یعنی اناجیل متی - مرقس - لوقا - یوحنا
- کتاب اعمال رسولان شامل سرگذشت رسولان پس از عروج عیسی به آسمان
- نامه‌های پنج تن از حواریون مسیح یعنی «پولس»، «پطرس»، «یعقوب»، «یوحنا» و «یهودا» به اقوام مختلف غیر یهودی و یهودی
و کتاب مکاشفه یوحنا

در مطلب بعدی سعی میکنم اطلاعات بیشتری در مورد عهد جدید ارائه نمائیم.
بگذارید عیسی راهنمای شما برای رسیدن به خداوند باشد
بابک قائم پناه

۱۳۸۸ فروردین ۱, شنبه

مسیحیت اولیه

در متن زیر توضیحاتی در مورد مسیحیت اولیه جمع آوری کرده ام که امیدوارم مفید واقع شود.

عیسی و دوران رسولی
این دوره 70 سال نخستین قرن اول میلادی را در بر میگیرد که خدمت عیسی از سال 30 میلادی در آن گنجانده شده است. پس از مصلوب شدن عیسی در سال 33 میلادی توسط پنطیوس پیلاطس حواریون وی از جمله ی پطرس ، پولس و یوحنا به بشارت و گسترش این دین پرداختند. از جمله آثاری که در این دوره بنگراش در آمده اند اناجیل متی ، مرقس ، لوقا و یوحنا و رسالات حواریون میباشند که در دوران دفاعیات مسیحی(150-400 میلادی) به صورت یک مجموعه و با عنوانعهده جدید گردآوری شدند. این مجموعه با نام "انجیل" نیز شناخته میشود.

دوران پدران اولیه کلیسا
پدر کلیسای اولیه اغلب افرادی به شمار می آیند که در دوران رسولی زیسته و پس از مرگ رسولان (حواریون) رسیدگی و رهبری کلیسا را بر عهده گرفته اند. این پدران شامل قدیس کلمنت که به عنوان پلی مابین دوران رسولی و پدران اولیه کلیسا محسوب میگردد ، شهید ایگناتویس( اواسط قرن 1 م.- اوایل قرن 2 میلادی) اسقف انتاکیه و شاگر یوحنای حواری ، پلیکارپ شهید (69-155 م.) شاگرد یوحنای رسول ، به همراه کشیش هرماس میباشند. قدیمیترین اثر از این دوران رساله ی اول کلمنت میباشد. همچنین هفت رساله ی ایگناتیوس ، رساله ی پلیکاپ به فیلیپیان ،رساله دوم کلمنت و رساله ی کشیش هرماس از دیگر آثار این دوره میباشند.

بابک قائم پناه

۱۳۸۷ اسفند ۲۹, پنجشنبه

اشنائی مختصری با دین مسیحیت

آیین مسیحیت دینی یگانه پرست میباشد که بر تعالیم و سخنان عیسی ناصری (مسیح) استوار گشته است.
تعالیمی چون تثلیث ، مرگ مسیح به عنوان کفاره ی گناهان ، تعمید آب و روح القدس از باور های بنیادین این آیین میباشند.
مسیحیت با دارا بودن 2.1 میلیارد پیرو بزرگترین دین جهان از نظر جمعیت محسوب میگردد.
شالوده ی مسیحی به قرن یکم میلادی و یهودیت بر میگردد که توسط عیسی ناصری (مسیح)بیان نهاده شد .
مسیحیت اولیه به سه دوران :

عیسی-رسولی (Jesus and Apostolic period)
پدران اولیه ی کلیسا (Apostolic Fathers period)
دفاعیات (Apology)

تقسیم می شود که در آینده در مورد آنها بیشتر توضیح خواهم داد .

این سه دوره بازه ی زمانی 400 ساله ای در بر میگیرند که از سال 30 میلادی به عنوان شروع خدمت مسیح آغاز شده و در اواخر قرن 4 میلادی به انجام میرسند.
اولین گروه‌ مسیحیان از دیدگاه پاگانها (بت پرستان و افرادی که خدایان متعددرا می‌پرستیدند) مورد تردید بودند. دلیل این مسئله آن بود که آنها تصور می‌کردند مسیحیان برای برگزاری «جشنهای انس» و آدمخواری، جلسات سری تشکیل می‌دهند. چرا که گوشت حیوانات قربانی شده در معبد پاگانها (کافران بت پرست) را خریداری نکرده و همچنین در تفریحات عمومی وحشیانه، شرکت نمی‌کردند.

در دوران آشوب بزرگ، که امپراتوری روم مورد تهدید حملهٔ بربرها و امپراتوری ایران قرار داشت، همه امپراتورها درجستجوی خدایی قدرتمند برای کمک به دفع بلا از روم، بودند امپراتور دیوکلتیانوس (۲۴۵ ـ ۳۱۳ میلادی)، میترا،الههٔ نور ایرانیان را به عنوان خدای خود اعلام کرد، که از امپراتوری حمایت و حفاظت کند. امپراتور کنستانتین (۲۸۰ ـ ۳۳۷)خدای مسیحیت را گزینش نمود.

در مدت کوتاهی، مسیحیت به عنوان مذهب رسمی امپراتوری روم، جایگاه خود را تثبیت کرد. کنستانتین در سال 325 شورای را در شهر ننقیه دایر کرد که در آن قریب سیصد اسقف شرکت کردند. طی این شورا بررسی جامعی بر روی کتاب مقدس(عهد عتیق و عهد جدید{انجیل}) انجام گرفت. تلاشهای تحقیقاتی این شورا در نهایت منجر به استخراج مفاهیم پایه ای «ایمان مسیحی» گردید. این مفاهیم پایه تحت عنوان «اعتقاد نامه نیقیه» منتشر و در دسترس عموم قرار گرفت.

بانی انتشار مسیحیت در اروپا پولس(سنت پل) بود. این شخص که در ابتدا از مخالفین سرسخت مسیحیان بود و از مأمورین لایق دربار روم در زمینه آزار مسیحیان به شمار می‌رفت، پس از برخورد فرا طبیعی خود با مسیح (در مسیر جاده دمشق)کاملاً متحول گردید. او سپس پیرو مأموریتی که خود عیسی مسیح در همان برخورد ماورایی به او محول نمود به جمع شاگردان مسیح پیوست و سفیر مسیح برای غیر یهودیان گردید.پولس رساله‌های خود را (نامه‌هایی به اقوام مختلف در شرح چیستی مسیحیت و ارتباط با نخستین کلیساها) بعد از صعود مسیح به آسمان نگاشت.در این نامه‌ها او عقاید کلی مسیحیت رادر مورد فلسفه زندگی، مژده‌های آمدن مسیح پیش از ظهور او (در کتب عهد عتیق)، تفاوت «ایمان» و «شریعت»(شریعت به مجموعه دستوراتی گفته می شود که خداوند برای نخستین بار در زمان موسای پیامبر برای نوع بشر وضع نمود و در کتاب تورات مکتوب است)، آموزه‌های مسیح در مورد محبت و سایر آموزه‌های اخلاقی، خداوند بودن عیسای ناصری(برابری عیسای مسیح با ذات خداوند)و مسائلی از این دست را بیان داشته‌است.

مسیحیت به‌طور کلی به سه گرایش بزرگ کاتولیک "Catholic" ارتودوکس "Orthodox" و پروتستان"Protestant" تقسیم شده‌است که گرایش‌های کوچک و زیادی نیز از آن‌ها شاخه می‌گیرند.

لطفا من را با نظرات خود همراهی کنید .
بابک قائم پناه

۱۳۸۷ اسفند ۲۸, چهارشنبه

آغاز فعالیت

بنام خدا

خداوند را شکر میکنم که محبت خود را شامل حال من کرد تا بتوانم در محیطی سرشار از عشق و محبت بدون نگرانی به بیان عقایدم بپردازم .
من نیز مانند بسیاری از شما دوستان عزیزم "مسلمان زاده" هستم . مادرم بعضی مواقع سفره نذری میگذاشت و پدر به بعضی از امام زاده ها اعتقادی داشت و سال یک یا دوبار برای زیارت قبورشان میرفت.
من نیز در زمان بچگی به همراه پدر به مکانهای مذهبی میرفتم و کم کم ته مایه ای از اعتقادات قلبی به خدا در وجودم روشن شد . دوران نوجوانی بعضی مواقع مانند عاشورا و تاسوعا (2 روز عزاداری برای حسین ابن علی در ماه محرم) به مراسم مربوطه میرفتم و به عزاداری میپرداختم و یا نیات قلبی خود را در این روز از خداوند در خواست میکردم .
اما همیشه از اینکه دین اسلام دین عزا و ناراحتی و ... بود ناراحت بودم همیشه وقتی که در فیلمهای خارجی مسیحیان را میدیدم که در هنگام غذا خوردن چگونه خداوند رو سپاس میگویند و یا اینکه چطور مسیحیان هر شب با خداوند خود به راحتی و بدون محدودیت سخن میگفتند خوشم می آمد .
در اسلام اگر نماز و قرآن را به فارسی بخوانید و یا اگر قواعد نماز را مو به مو انجام ندهید نیایش شما از طرف خداوند مورد قبول قرار نمیگیرد و ...
ولی من همیشه دوست داشتم که با خدا راحت باشم دوستی خوبی برایش باشم و با دوستی با او از او کمک بخواهم . دوست داشتم وقتی که میخواهم با خدای خودم صحبت کنم چشمانم رو ببندم و با زبان شیرین فارسی هر آنچه که در دل دارم را به خدا بگویم و نگران نحوه تلفظم در هنگام عبادت نباشم به همین خاطر خیلی به دین مسیحیت علاقهمند شدم و تمام نیازهای روحی و معنوی خود را به عنوان یک انسان در درون راهنمائی های مسیح یافت .
اما در ایران همانطور که میدانید در صورتی که یک مسلمان زاده دین خود را به هر دینی غیر از اسلام تغییر بدهد از دین برگشت محسوب میشود و مستحاب القتل محسوب میشود و هر مسلمانی در هر مکانی که او را ببیند و او را بکشد ثواب خواهد کرد .
من نیز بهمین خاطر در همه جا خود را مسلمان معرفی میکردم ولی در دل ایمان و عقیده ام به دین مسیحیت می گروید . چندین بار سعی کردم که کتاب مقدس رو بدست بیاورم . یادم نمیرود اولین باری که یک کتاب مقدس را از دوستی قرض کرد خیلی برام جالب بود و تقریبا ظرف 1 ماه بصورت داستان وار آن را مطالعه کردم و چشمم به حقایق زیادی باز شد . بعد از اون بود که کتاب را از همان دوست به قیمت 5000 تومان خریدم و تا زمانی که در ایران بود آن را مطالعه میکردم(خیلی دلم میخواهد باز اون کتاب مقدس رو که خریده بودم دوباره تو دستم بگیریم چون یه جورائی یاد زمانی میافتم که ممثل ماهی که به آب رسیده باشد با چه شوق و ذوقی آن را مطالعه میکردم) . اما در دل همیشه نگران بودم که در صورت فاش شدن ماجرا ممکن است زندگی خود و خانواده ام را بخطر انداخته باشم به همین خاطر تا زمانی که از ایران خارج نشده بود حتی پدر و مادرم نیز از این ماجرا خبر نداشتند .
وقتی به خارج از ایران مسافرت کردم دیدم که چقدر هموطنان مانند من در دنیا زیاد است و برایم جالب بود که با آنها و حتی در بعضی مواقع که مترجم خوبی بدست میآوردم با خارجیها در زمینه کتاب مقدس بحث کنم .
اما هنوز در مورد این دین سوالاتی داشتم که بعضی از این جوابها واقعا مهم بودند مدت 5 سال من فقط در حال تحقیق و مطالعه در زمینه مسیحیت بودم و با دوستان مسیحی در مورد مسائل مختلفی که در کتاب مقدس بیان شده بود ساعتها به بحث و محادله دوستانه میکردم.
از تقریبا 2 سال پیش (2007) به این نتیجه رسیدم که راه های رسیدن به خدا بسیار است و خداوند برای رسیدن ما به آن راهنماهای مختلفی را فرستاده است و من فکر میکنم راهنما من برای شناخت و ارتباط بهتر "عیسی ابن مریم" است و بس .
از آن زمان شروع کردم به رفتن به کلیسا و دیدم که چقدر مسیحیان با دوستی و مهربانی دور هم جمع میشوند و به نحوی هر هفته روز یکشنبه در کلیسا به نوعی به مهمانی میروند .
خیلی خوشم می آمد که هر زمان که سوالی داشتن به راحتی میتوانستم آن را بیان کنم هیچکس به من به چشم یک غریبه نگاه نمیکرد و برای اولین بار در همین جلسات کلیسا بود که احساس کردم واقعا آزادی انتخاب دین یعنی چه !
به همین خاطر با خود عهد کردم که پیام بشارت مسیح رو تا جایی که توانم اجازه دهد در دنیا تبلغ کنم و سعی کنم هر آنچه که خود فرا گرفتم را به دیگران منتقل کنم و همچنین با دیگر دوستان همکیشم در ارتباط باشم و از راهنمائیهای آنها و نیز نحوه دریافت این پیام آسمانی توسط آنها استفاده کنم.
با آرزوی شادی و دعای خیر برای شما امیدوارم خداوند به همه ما خیر و برکت در زندگی عطا فرماید.
بابک قائم پناه