۱۳۸۷ اسفند ۲۹, پنجشنبه

اشنائی مختصری با دین مسیحیت

آیین مسیحیت دینی یگانه پرست میباشد که بر تعالیم و سخنان عیسی ناصری (مسیح) استوار گشته است.
تعالیمی چون تثلیث ، مرگ مسیح به عنوان کفاره ی گناهان ، تعمید آب و روح القدس از باور های بنیادین این آیین میباشند.
مسیحیت با دارا بودن 2.1 میلیارد پیرو بزرگترین دین جهان از نظر جمعیت محسوب میگردد.
شالوده ی مسیحی به قرن یکم میلادی و یهودیت بر میگردد که توسط عیسی ناصری (مسیح)بیان نهاده شد .
مسیحیت اولیه به سه دوران :

عیسی-رسولی (Jesus and Apostolic period)
پدران اولیه ی کلیسا (Apostolic Fathers period)
دفاعیات (Apology)

تقسیم می شود که در آینده در مورد آنها بیشتر توضیح خواهم داد .

این سه دوره بازه ی زمانی 400 ساله ای در بر میگیرند که از سال 30 میلادی به عنوان شروع خدمت مسیح آغاز شده و در اواخر قرن 4 میلادی به انجام میرسند.
اولین گروه‌ مسیحیان از دیدگاه پاگانها (بت پرستان و افرادی که خدایان متعددرا می‌پرستیدند) مورد تردید بودند. دلیل این مسئله آن بود که آنها تصور می‌کردند مسیحیان برای برگزاری «جشنهای انس» و آدمخواری، جلسات سری تشکیل می‌دهند. چرا که گوشت حیوانات قربانی شده در معبد پاگانها (کافران بت پرست) را خریداری نکرده و همچنین در تفریحات عمومی وحشیانه، شرکت نمی‌کردند.

در دوران آشوب بزرگ، که امپراتوری روم مورد تهدید حملهٔ بربرها و امپراتوری ایران قرار داشت، همه امپراتورها درجستجوی خدایی قدرتمند برای کمک به دفع بلا از روم، بودند امپراتور دیوکلتیانوس (۲۴۵ ـ ۳۱۳ میلادی)، میترا،الههٔ نور ایرانیان را به عنوان خدای خود اعلام کرد، که از امپراتوری حمایت و حفاظت کند. امپراتور کنستانتین (۲۸۰ ـ ۳۳۷)خدای مسیحیت را گزینش نمود.

در مدت کوتاهی، مسیحیت به عنوان مذهب رسمی امپراتوری روم، جایگاه خود را تثبیت کرد. کنستانتین در سال 325 شورای را در شهر ننقیه دایر کرد که در آن قریب سیصد اسقف شرکت کردند. طی این شورا بررسی جامعی بر روی کتاب مقدس(عهد عتیق و عهد جدید{انجیل}) انجام گرفت. تلاشهای تحقیقاتی این شورا در نهایت منجر به استخراج مفاهیم پایه ای «ایمان مسیحی» گردید. این مفاهیم پایه تحت عنوان «اعتقاد نامه نیقیه» منتشر و در دسترس عموم قرار گرفت.

بانی انتشار مسیحیت در اروپا پولس(سنت پل) بود. این شخص که در ابتدا از مخالفین سرسخت مسیحیان بود و از مأمورین لایق دربار روم در زمینه آزار مسیحیان به شمار می‌رفت، پس از برخورد فرا طبیعی خود با مسیح (در مسیر جاده دمشق)کاملاً متحول گردید. او سپس پیرو مأموریتی که خود عیسی مسیح در همان برخورد ماورایی به او محول نمود به جمع شاگردان مسیح پیوست و سفیر مسیح برای غیر یهودیان گردید.پولس رساله‌های خود را (نامه‌هایی به اقوام مختلف در شرح چیستی مسیحیت و ارتباط با نخستین کلیساها) بعد از صعود مسیح به آسمان نگاشت.در این نامه‌ها او عقاید کلی مسیحیت رادر مورد فلسفه زندگی، مژده‌های آمدن مسیح پیش از ظهور او (در کتب عهد عتیق)، تفاوت «ایمان» و «شریعت»(شریعت به مجموعه دستوراتی گفته می شود که خداوند برای نخستین بار در زمان موسای پیامبر برای نوع بشر وضع نمود و در کتاب تورات مکتوب است)، آموزه‌های مسیح در مورد محبت و سایر آموزه‌های اخلاقی، خداوند بودن عیسای ناصری(برابری عیسای مسیح با ذات خداوند)و مسائلی از این دست را بیان داشته‌است.

مسیحیت به‌طور کلی به سه گرایش بزرگ کاتولیک "Catholic" ارتودوکس "Orthodox" و پروتستان"Protestant" تقسیم شده‌است که گرایش‌های کوچک و زیادی نیز از آن‌ها شاخه می‌گیرند.

لطفا من را با نظرات خود همراهی کنید .
بابک قائم پناه

۱ نظر:

  1. سلام
    مطلب شمادرانجمن تحلیلی-خبری بحث آزاد قرار گرفت.
    می توانید درانجمن بحث آزاد با بنده درارتباط باشید
    دکتر
    www.bahsazad.ir

    پاسخحذف